Engine - Production Management
A program licencdíja 5 évre: bruttó 1 050 000 Ft
A játék egy autóalkatrészeket, személyautó-motorokat gyártó, és azokat értékesítő vállalat működését modellezi. A vállalat egy nemzetközi konszern része, de az eredményes működésért és döntéseiért önállóan felelős, független gazdasági egység. A motorokat a világ számos pontján - szintén a konszern tulajdonában álló - autógyárak veszik meg.
Az értékesítésben ez természetesen egyfajta biztonságot jelent, ugyanakkor a kereskedelmi kondíciókban a mozgástér kisebb. A világgazdasági helyzet jónak mondható, az autóvásárlások (ami végső soron a motorok iránti keresletet is meghatározza) világszerte jól mennek, ez jó piacot jelent a vállalat vevőinek, az autó-összeszerelőknek is. A diákoknak látványos kereslet előrejelzési diagramot is van lehetőségük vásárolni.
Az ország, ahol a gyár működik, egy gazdaságilag közepesen fejlett ország. Mivel a cég vámszabadterületen működik, ezért az elszámolásokat (minden elszámolást) nemzetközi pénzegységben, World Currency Unit-ban (WCU) tartjuk nyilván. A játékot projektek is színesítik. Ilyen elindítható projekt például az adminisztráció-, a raktár szolgáltatás-, az IT rendszer outsourcing-ja, vagy a just in time készletgazdálkodási program bevezetése, stb.
A Engine szimulációs szoftver működése röviden:
- A diákok csapatokat alkotva veszik át a szoftver által modellezett virtuális cég vezetését.
- A virtuális vállalatot éves periódusokra vonatkozó stratégiai döntések meghozatalával irányítják. A döntések eredményeiről a írásos jelentést ad a szoftver, ezenkívül a főbb mutatókat (profit, Cash flow, forgalom…) grafikonon is ábrázolja a program.
- A szoftver beállításai széleskörűen változtathatók a kereslet, a beszerzési árak, bérrugalmasság, hitelfeltételek és számos további tényező esetében.
- A szoftver akár 12 periódust is képes modellezni.
A Döntések:
A játék során a főbb vállalati területek és a meghozandó döntések három fő kategóriába sorolhatók:
- Értékesítés / marketing: a marketing-mix csak korlátozottan használható gyári szinten. A termékek árát a gyár menedzsmentje meghatározhatja.
- Termelés / beruházás: A játék legfontosabb területe. A termelési tényeyők beállítása, úgymint nyersanyag, dolgozók, gépek, valamint üzemcsarnok, műszakszám/túlóra beállítása.
- Pénzügyek: A működés finanszírozásához szükséges hiteldöntések, a likviditás biztosítása.
A játék előnyei és tanulási pontjai:
- A program lehetőséget ad arra, hogy az alapvető termelésmenedzsment ismereteket a szimuláció résztvevői gyakorlatias módon alkalmazzák, és betekintést nyerjenek a gyártás és irányítás stratégiai kérdéseibe.
- A program felépítése segít a gazdasági és/vagy műszaki tanulmányokat hallgató diákok ismereteinek szintetizálásában és a gyakorlatba történő átültetésében.
- Az Engine számos tényező együttes működtetését kívánja meg, ahogyan ez a való világot általában jellemzi. A körültekintő, gondos tervezés ezen játék során is nélkülözhetetlen.
- Mivel a résztvevőknek ki kell szűrni a megfelelő adatokat a különböző pénzügyi és termelési, értékesítési beszámolókból (mérleg, eredménykimutatás, cash-flow, piackutatási előrejelzés), a játék jelentős mértékben próbára teszi és fejleszti az elemzési készségeket.
- A fentiekből kifolyólag az életben oly fontos csapatmunka eredményes megvalósítása itt is elengedhetetlen a játékban való sikeres szerepléshez.
Referenciák:
- Károly Róbert Főiskola, 2007-
- Budapesti Műszaki Egyetem 2009-
Licencfeltételek:
- A licenc időtartama: a szerződéskötéstől számított 5 év.
- Egy-egy program csak saját intézményen/karon belül és csak oktatási célokra használható fel, azonban több munkaállomáson is használható extra díjfizetés nélkül.
- A licencdíj fizethető egy összegben vagy részletekben is. (Ez utóbbi 40% kezdő díjjal és megállapodás szerint félévenkénti vagy havi részletfizetéssel jár.)
- 2018 szeptemberi átadással